У Сумах міську військову адміністрацію (МВА) було створено згідно з указом Президента 31 жовтня 2023 року. Водночас Сумська міська рада (СМР) продовжує виконувати свої функції в межах громади.
Ситуація з демонтажем замку в парку «Казка» наприкінці березня 2025 року показала: багато сум’ян не до кінця розуміють, хто сьогодні реально управляє містом — МВА чи СМР. Ми зібрали доступну інформацію, систематизували її та пропонуємо розібратись разом.
Навіщо у громадах створюються військові адміністрації?
З початком воєнного стану в Україні виникла потреба у створенні військових адміністрацій — тимчасових органів влади, що разом із військовим командуванням забезпечують реалізацію заходів безпеки, оборони, правопорядку та захисту населення. Про це йдеться у телеграм-каналі міжнародної Програми «U-LEAD з Європою», яка публікує роз’яснення експертів на актуальні для громад теми.
Також у роз'ясненні експертів акцентується увага на тому, військові адміністрації створюються не у всіх громадах, а лише в тих, де місцева влада не може виконувати свої повноваження або в умовах бойових дій (ч.3 ст. 4 Закону «Про правовий режим воєнного стану»).
Військову адміністрацію в громаді створюють не автоматично, а лише тоді, коли це справді потрібно. Наприклад, якщо громада знаходиться в зоні бойових дій чи була тимчасово окупована. Також враховують, чи може місцева рада та голова виконувати свої обов'язки — проводити сесії, ухвалювати рішення, організовувати роботу. Якщо органи місцевого самоврядування не справляються або взагалі не працюють, це теж може стати причиною для створення МВА.
Рішення про створення МВА ухвалює Президент на підставі подання від ОВА або військового командування. У Сумській громаді подібне рішення було ухвалено через півтора роки війни – 31 жовтня 2023 року.
У чому ж різниця між МВА та СМР?
Міська рада (СМР) — це орган, який обирають мешканці міста та який представляє інтереси людей. Вона приймає рішення з різних питань: бюджет, комунальні послуги, благоустрій, транспорт, освіта та інші важливі для громади питання. Міська рада контролює роботу комунальних підприємств, а також встановлює місцеві податки. У мирний час саме органи місцевого самоврядування відповідають за розвиток та управління громадою.
Міська військова адміністрація (МВА) — це тимчасовий орган, який створюється указом Президента під час воєнного стану. Її головне завдання — забезпечити порядок, безпеку та ефективне управління містом у складний період.
МВА виконує функції міської ради, якщо та не може працювати, наприклад, через обстріли чи інші проблеми. Її діяльність регламентується указами Президента, але законодавство поки не дає чітких меж її повноважень.
Під час воєнного стану частина або всі повноваження міської ради можуть бути передані МВА. Всю цю інформацію ми знайшли у Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законі України «Про правовий режим воєнного стану» та Указі Президента про створення військових адміністрацій.
Чому здається, що військова адміністрація перевищує повноваження?
Це дуже важливе і чутливе питання. Справді, у багатьох громадах — зокрема й у Сумах (і не тільки у нас) — мешканці помічають, що міські військові адміністрації (МВА) іноді діють на межі або навіть виходять за межі своїх повноважень. Ситуація, що нещодавно сталася у парку «Казка» сприяла широкому обговоренню повноважень військової адміністрації, законності їх дій щодо демонтажу одного із замків.
Ось пояснення, чому так відбувається і які є юридичні нюанси.
МВА має розширені повноваження під час воєнного стану, ніж виконавчі органи ради у мирний час. Про це зазначається у Законі України «Про правовий режим воєнного стану» та Указі Президента України про створення конкретної МВА.
Військова адміністрація може приймати обов’язкові для всіх розпорядження, управляти бюджетом громади, розпоряджатися комунальним майном, ухвалювати рішення замість місцевої ради, координувати евакуацію, відновлення, безпеку.
Сьогодні діяльність міської військової адміністрації майже не контролюється ні міською радою, ні самими мешканцями. Коли міська рада не працює або її повноваження обмежені, зникає баланс влади — той самий контроль, який у мирний час здійснюється депутатами над виконкомом.
У воєнний час МВА працює автономно, тобто самостійно ухвалює рішення без прозорого обговорення, що може призводити до одноосібного управління. Законодавство чітко не пояснює, як саме і в яких межах повноваження передаються від міської ради до МВА. Через це самі адміністрації вирішують, що їм дозволено. Такий підхід порушує принцип поділу влади, бо одна структура одночасно виконує і виконавчі, і самоврядні функції.
На сайті «Суспільне.Суми», ми знайшли думку докторки політичних наук Андріани Костенко на цю тему:
“Сьогодні військова адміністрація має певні права, які дозволяють їй ігнорувати демократичні процедури, які були б без воєнного стану. Проведення тендерів, конкурсів і так далі. Обмеження воєнного стану дозволяють військовій адміністрації працювати в ручному режимі й приймати рішення з огляду на безпекову ситуацію. Але це має бути обумовлено саме безпековою ситуацією. Тому неврегулювання в правовому полі дозволяє певні зловживання. Цю ситуацію ми спостерігаємо і на прикладі інших міських адміністрацій в інших регіонах. Як правило, в обласних центрах, де великі ресурси”.
Що робити, якщо дії МВА не правомірні?
Рішення чи дії МВА можна оскаржити в суді (звернутися до суду може будь-хто), як і будь-який нормативний акт. Проте практика таких звернень в умовах воєнного стану — складна, бо діє обмеження і в судовій системі.
Що може зробити громадськість?
Громаді важливо знати, хто і як керує містом. Потрібен суспільний діалог, контроль за діями влади та законодавче врегулювання розподілу повноважень між МВА і СМР. Ми маємо право знати, хто приймає рішення в нашому місті – навіть у часи війни. І маємо право вимагати прозорості та підзвітності.
А ще маємо право:
МВА має законні розширені повноваження в умовах війни, але виклики з прозорістю, підзвітністю та балансом влади залишаються. Важливо тримати цю тему в публічному полі, щоб громада (люди) зберігала право на контроль.
Підводимо підсумки. На нашу думку, особливої ваги зараз набуває співпраця між місцевими військовими адміністраціями, органами місцевого самоврядування та громадянським суспільством. Ми сподіваємося на активний діалог, взаємоповагу та спільне бачення майбутнього міста, яке дозволить не лише зберегти базові функції в надзвичайних умовах, а й закласти фундамент для сталого відновлення, розвитку та зміцнення місцевої громади після завершення війни.